Edebiyat Kitapları
Eser-Rey İhtilafında Gumarî’nin Kevserî’ye Eleştirileri PDF Oku
Eser-Rey İhtilafında Gumarî’nin Kevserî’ye Eleştirileri PDF oku, PDF kitap depomuzda, Mustafa Yüceer tarafından kaleme alınan Eser-Rey İhtilafında Gumarî’nin Kevserî’ye Eleştirileri isimli kitabı siz değerli okurlarımız için hazırladık. 9786256123250 dilinde ve Kitap Kağıdı ebatında basılan ayrıca TÜRKÇE sayfadan oluşan Eser-Rey İhtilafında Gumarî’nin Kevserî’ye Eleştirileri kitabı 360 olarak yayınlanmıştır. Eser-Rey İhtilafında Gumarî’nin Kevserî’ye Eleştirileri kitabını 31.10.2024 numarası ile orijinalliğini sorgulayabilirsiniz. Eser-Rey İhtilafında Gumarî’nin Kevserî’ye Eleştirileri PDF Oku.
Eser-Rey İhtilafında Gumarî’nin Kevserî’ye Eleştirileri PDF Oku
İslam tarihinde Şâfiî ile başlayıp mihne sonrası varlığını kabul ettiren ehl-i hadis düşüncesi ile daha çok Hanefî mezhebi ile özdeşleştirilen ehl-i rey arasında yaşanan ihtilaflar, delillere yüklenen anlam ve metodik değişikliklar etrafında seyretmiştir. Her iki grubun iddia ve savunuları birden fazla müellif tarafından inceleme konusu yapılırken günümüzde de tartışmaların devam ettiği görülmektedir. Nitekim son haftalarda Mısır’da gelişen tecdid eksenli bakış açılarının yanında ehl-i hadis kabul edebileceğimiz düşünce yapısını savunan Ahmed el-Gumârî’nin (ö. 1960) ehl-i rey kabul ettiği Kevserî’yi (ö. 1952) görüşlerindeki tenakuzları tespit ederek ilzam etme çabası, ihtilafın devam ettiğine işaret etmektedir. Kevserî’nin vefatından sonra neşredilen Beyânü telbîsi’lmüfterî: Muhammed Zâhid el-Kevserî isimli eserinde Ebû Hanîfe başta olmak üzere bazı Hanefîleri de tenkit eden Gumârî, Kevserî’nin eserlerinden tenakuzlarını tespit etmeye çalışmıştır. İlmin Süreyya yıldızında olsa da Fârisîlerden birinin ulaşabileceğini ifade eden rivayet etrafında bir tenkit geliştirmiş, hadiste Ebû Hanîfe’nin kastedilemeyeceğini savunmuştur. Bunun dışında Kevserî’nin sahabe başta olmak üzere, mezhep imamları ve ulemâyı ta’n ettiğini iddia etmiş; hadis ve fıkıh usulüne dair tenakuzlarına değinmiştir. Eserinin ikinci bölümünde ise râvilere yönelik tenakuz iddiaları öne sürülmüştür. Gumârî önce Kevserî’nin bir rivayeti yahut râviyi kabul ettiğini tespit etmiş akabinde aynı rivayeti yahut râviyi reddettiğini yine Kevserî’nin eserlerinden örneklendirmiştir. Gumârî’nin dil ve üslubunda hakaretamiz ifadelerin çok fazla yer alması, Ebû Hanîfe’yi acemlerin peygamberi, Kevserî’yi de Ebû Hanîfe’nin ümmeti gibi tanımlaması, ithilaftan ziyade itikadi sonuçlar doğuran polemik unsurları arasında yer almaktadır.
Çalışma sürecinde Gumârî’nin tenakuz iddialarının çoğunda eksik yahut hatalı bilgiler verdiği veya Hanefîlerin hadislerle alakalı takip ettiği metotları dikkate almadığı görülürken Kevserî’nin de özellikle ricale dair konularda -bize göre tenakuz olmamakla birlikte cerh ve ta’dil yönünden önceki zamanlarda yapılmış tenkitlere farklı bakış açıları sergilediği tespit edilmiştir. Dolayısıyla eser-rey ihtilafının son dönemine ışık tutacak biçimde telif edilen Gumârî’nin eseri, ilmi ve metodik bir tenkitten ziyade daha çok kurgusal iddialar ile polemiklere yöneliktir sonucu, elde edilen bulgular neticesinde ifade edilebilir.
Çalışma sürecinde Gumârî’nin tenakuz iddialarının çoğunda eksik yahut hatalı bilgiler verdiği veya Hanefîlerin hadislerle alakalı takip ettiği metotları dikkate almadığı görülürken Kevserî’nin de özellikle ricale dair konularda -bize göre tenakuz olmamakla birlikte cerh ve ta’dil yönünden önceki zamanlarda yapılmış tenkitlere farklı bakış açıları sergilediği tespit edilmiştir. Dolayısıyla eser-rey ihtilafının son dönemine ışık tutacak biçimde telif edilen Gumârî’nin eseri, ilmi ve metodik bir tenkitten ziyade daha çok kurgusal iddialar ile polemiklere yöneliktir sonucu, elde edilen bulgular neticesinde ifade edilebilir.